گزارش همایش پانزدهم ۲۸ تیر ماه ۹۸

بسم الله الرحمن الرحیم

گزارش همایش پانزدهم ۲۸ تیر ماه ۹۸

مدرسه حاج اسد الله قربانی (اقای افضلی – سین)

جلسه اول

مبحث: ضرورت و آثار روحیه جهادی

سخنران: استاد مهدی منصوری

در نشست های قبلی استاد حدود ۹ اثر از آثار روحیه جهادی بیان فرمودند و در این جلسه ادامه آثار را فرمودند.

اثر دهم: منحل شدن انسان در ایمان و آرمان

اثر یازدهم: مانع ایستایی و موجب سیلان کسی که روحیه جهادی دارد و توقف و سکون برایش معنا ندارد. در زندگی چرتکه انداز نیست و با قال الباقر ع و قال الصادق ع کاسبی نمی کند.

اثر دوازدهم: منور و روشن شدن فضا.

فعالیت ها و کارها یک نوع سفر است که انسان ها در آن شناخته می شوند. ملاک سفر که انسان ها در ان شناخته می­شوند انس است. چون سفر انس را زیاد می کند موجب شناخت یکدیگر می شود.

اثرسیزدهم: سرافراز شدن و ایستادی و پیدایش عزت

انسانهای مقتدر مدیر می شوند خدا چون مقتدر است رب العالمین است. برخی عمر می کنند ولی زندگی فردی و علمی و کاریشان عزت مندانه نیست، اینکه یک کاری را می کنیم و پشیمان می شویم نشانه عدم صمدانیت ماست و آرام نیستیم و مضطربیم. صمدانیت تفکر و تعقل و …. می خواهد روحیه جهادی آدم را آدم خودش می کند.

تعامل با آدم عزیز خیلی سخت است درحالی که ادم ضعیف مثل موم است.

اثر چهاردهم: بستر سازی مناسب برای تشکیلات

روحیه جهادی ست که منافع را کنار می زند و چسبندگی ایجاد می کند. روحیه جهادی یعنی برخی جاها نظرت هست ولی باید کوتاه بیایی.

اثر پانزدهم: بستر ایجاد امنیت فردی و اجتماعی

امنیت در فرهنگ که نداریم به خاطر این است که روحیه جهادی نداریم

قرآن هدا للمتقین است . و متقین کسانی هستد که یومنون بالغیب . عالم غیب و ملکوتی دارد که معادلات را به هم می ریزد.

 فقط و فقط باید به وظیفه انجام بدهی و دیگر چرتکه نینداز … الیس الله بکاف عبده؟ من یتق الله یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لا یحتسب

 اثر شانزدهم: موجب شکل گیری حرکت صمیمی و صادقانه

وقتی تعریف می کنی واقعا تعریف می کنی ، وقتی دست می دهی واقعا داری دست می دهید.

اثر هفدهم: ورود به فرهنگ انقلاب و انقلابی گری

یکی دیگر از فرهنگ های انقلاب عبارت بو د از جهاد تلاش و مبارزه اصل برای جوان مومن این بود که برای انقلاب کاری انجام دهد. اگر می گفتند درست میگفت باید جهادم را انجام بدهم ….

دشمن اول نمی گذارد روحیه جهادی حاصل شود و بعد هم کاری می کند که روحیه جهادی برای کسانی که جهاد کرده اندکوبیده شود. ماده بیهوش کننده در این مسیر غفلت است و نفوذ شیطان خیال و وهم است و اگر از ان مرتبیه بالاتر رفتی دیگر شیطان راهی ندارد.

اثر هجدهم: دستیابی به ارزش های مضاعف مجاهدت

ما خودمان معرفی می کنیم که خدا چه خیری را به دستمان جاری کند کار بزرگ مال ادم بزرگ و ادم بزرگ صاحب نیت های بزرگ است و به کار بزرگ ظاهری نیست. هرچه نیتت بزرگتر وسیع تر و نسبتت با خدای بیشتر و خیر بیشتری به دستت جاری می شود. ادم ها که نیتشان بزرگ اس و بزرگ و وسیع می شوند در کارهای کوچک نیت بزرگ می کنند نه در کارهای بزرگ. خدا به نیتمان در کارهای کوچک نگاه می کند ، اگر نیت بزرگ در کار کوچک داشتی به تو نیت وسیع و کار وسیع روزی می کند.

تا خلاف قاعده های ذهنتان حرکت نکنید کار بزرگی صورت نمی گیرد چون غالب قاعده های ذهن ما غلط است. باید اتششان زد و قالب جدید طبق قران ساخت ، باید قاعده های ذهنی به هم بخورد تا شاکله ما عوض شود. و تاوقتی که ما همینیم که هستیم همین اش است و همین کاسه.

تا از این ادمیتت دست نکشی ادم نمی شوی.

«در زمان ما ارزش شهادت از بسیاری زمانها ی تاریخ بیشتر است، … شهادت همه جا خوب ودر برخی شرائط مهم تر و بزرگتر است مثلا در صدر اسلام . زمانه ما الان زمانه ارزش مضاعف مجاهدت است.

…. به دللی در زمانه ما مجاهدت ارزش مضاعف دارد .

.. خلاصه علت این است که امروز دشمنان اسلام از همیشه تاریخ مجهز ترند.

… مثلا در دوره ای از صدر اسلام خلفای غاصب می خواستند. ….

…..و«در زمان ما ارزش شهادت از بسیاری زمانها ی تاریخ بیشتر است،

اثر نوزدهم: موجب تازگی و طراوت است

موجب امید است

نتیجه معرفت و احساسات = عمل

اگر این حب و بغض منشائش هوا و هوس باشد شاکله ما را به هم می زند.

هو س هست هوا هست . نهی کنید. نه اینکه هوا و هوس نیست. اینکه بنای بر مبارزه در زندگی ما نیست غلط است . هوا و هوس تکلیف و وظیفه مد نظرش نیست .

برنامه دوم:

موضوع: گزارش فعالیت هتی تربیتی جهادی ئر منطقه سین(گزو برخوار) اصفهان

سخنران: حجت الاسلام علی افضلی

در این جلسه ایشان توضیحاتی راجع به منطقه سین و بافت مردمی آن و وضعیت مدارس در گذشته و حال ارائه نمودند.

همچنین ایشان به شرح فعالیت های جهادی در منطقه و مدرسه و اتفاقات خوبی که مصداق “یخرجونهم من الظلمات الی النور” است رخ داده است.

زیبایی این حرکت جهادی همراه کردن دانش اموزان و والدین ایشان در این امر خیر است که با کمک ایشان مبالغ هنگفتی برای امور تربیتی و ساخت وترمیم مدرسه تامین شده است.

نکته جالب این جاست که مدارس دیگر در منطقه وحتی در سطح اداره کل استان خواستار اجرای مدل جهادی اجرا شده در این مدرسه هستند

برنامه سوم

توضیح و تبیین برنامه اموزشی مقطع مقدماتی گروه تربیتی مجموعه تبیین

سخنران: حجت الاسلام والمسلمین حاجیان

برای این برنامه آموزشی حدود ۷۰۰ الی ۸۰۰ ساعت برای تدوین برنامه وقت گذاری شده است

ابتدا مجموعه های موفقی که کار کرده بودند در کشورد مطالعه شد ودیده شد و داشته های انها رویت شد. مثل مجموعه مشکات که ۴۰۰۰ ساعت وقت گذاشته بودند واساسنامه جامعه المصطفی را نوشته بودند

مجموعه اقای واسطی در مشهد و …. دیده شد که نخواهیم مسیر های رفته شده را مجددا طی کنیم.

برنامه چهارم

معرفی مدرسه مبین یزد اباد

سخنران: آقای علی نجفی (مدیر مدرسه)

ایشان در این جلسه سیر ساخت وساز و مراحل عمرانی مدرسه را و حرکت های جهادی که انجام شده بود و مدرسه در طی سه ماه فعالیت شبانه روزی اماده بهره برداری کردند.

برنامه پنجم:

گفت و گوی سه نفریه پیرامون مسائل اقتصادی تحصیلی و اخلاقی

بحث عمدتا حول محور معیشت پیش رفت و حول مباحثی همچون اقتصاد و مشکلات معیشتی طلاب و ساده زیستی و تجملات مطرح شد. مصادیقی مطرح شد که مخالفینی داشت و رد و نقض هایی مطرح شد بحث زی طلبگی و نحوه زندگی کردن به سبک طلبگب بود. داشتن و مصرف نکردن یا فقیر بودن و نتوانستن. رعایت حال خانواده. شآن اجتماعی. بحث صرفا با هدف طرح موضوع و ایجاد سوال شکل گرفت و بدون نتیجه گیری پایان یافت.

در آخر نشست پانزدهم  با پذیرایی و بدرقه زیبای مدیر مدرسه پایان یافت