درباره تبیین

اهداف:

  • ایجاد تشکیلات براساس و محور تربیت با دغدغه های دینی جهت بسترسازی ظهور حضرت بقیه الله علیه السلام
  • گفتمان سازی مسائل تربیتی در تمامی حوزه های تربیتی در بین طلاب ( توده طلاب )
  • جریان سازی مسائل تربیتی در تمامی حوزه های تربیتی در بین طلاب ( توده طلاب )
  • بستر سازی تخصص در حوزه تربیت برای کسانی که استعداد در این حوزه را دارند .
  • بستر سازی تولید نظریه از ناحیه طلاب با استعداد در این حوزه تربیت
  • گفتمان سازی مسائل تربیتی دینی در سطح جامعه
  • جریان سازی مسائل تربیتی دینی در سطح جامعه
  • پیوند سازی بین صحنه دانش و اجراء با تشکیل مدرسه ، حلقه های مطالعاتی ، حلقه های مباحثاتی ، حلقه های درسی
  • ایجاد رویکرد تربیتی در حوزه های آسیب شناسی آموزشی ، سیاسی ، اقتصادی، اخلاقی ، مدیریتی و …
  • شکل گیری پژوهش های بنیادین در حوزه تربیت و خروج از بی ضابطی های دینی در این حوزه
  • شکل گیری درسنامه های دقیق جهت عموم مردم در حوزه تربیت
  • شکل گیری درسنامه های تربیتی جهت تربیت مربیان
  • شکل دهی پژوهش های بنیادین و راهبردی و کاربردی در مسائل متعدد فرهنگی و برنامه ریزی جهت مدیریت مجامع فرهنگی
  • شکل دهی پژوهش های بنیادین و راهبردی و کاربردی در استفاده از ظرفیت های موجود در دین اسلام مثل مسجد و مدیریت آن
  • بسترسازی تربیت مشاورهایی با رویکرد کاملا دینی
  • بسترسازی تربیت ناظرانی جهت نظارت بر مدارس و برنامه دهی برای مدارس و تربیت مربیان و کادرهای مدارس
  • تربیت طلاب جهت نفوذ اندیشه ای تربیتی در اندیشه دست اندرکاران آموزش و تربیت
  • دستیابی به برنامه های کوتاه مدت و طولانی مدت جهت آموزش مبنایی در حوزه تربیت
  • شکل دهی کارگروه هایی علمی – تحقیقاتی در حوزه های متعدد مثل کلام تربیتی ، فلسفه کودک ، اصول فقه تربیتی ، فقه تربیتی ، فلسفه تربیتی ، رجال تربیتی ، قواعد تربیتی ، تفسیر تربیتی ، روش های تربیتی
  • شکل دهی گروه های مطالعاتی – مباحثاتی تربیتی در بین عموم مردم
  • ورود در ساختارسازی تربیت در حوزه های متعدد : تربیت کلامی ، تربیت فلسفی ، تربیت فقهی ، تربیت اصولی ، تربیت عرفانی ، تربیت تفسیری ، تربیت مدیریت و ….
  • برنامه ریزی شکل دهی مرکز آموزشی – پژوهشی در حوزه تربیت
  • شکل دهی دقیق فقه تربیتی و رواج آن در حوزه
  • گفتمان سازی مطالعه راه کارهای ایجاد تمدن اسلامی
  • حاکمیت بخشی رویکرد تربیتی در مطالعات در تمامی بخش های جامعه
  • دستیابی به برنامه های دقیق تربیتی در تمامی بخش های حوزه های علمیه
  • دستیابی به برنامه حوزه علمیه ایده آل قریب به نظر مبارک حضرت صاحب الزمان علیه السلام

مراحل کاری

مرحله اول : جذب

  • گام اول : جذب اولیه : پس از اینکه یک جذب حداقلی صورت گرفت ،
  • گام دوم : جذب میانه
  • گام سوم : جذب نهایی مستدام

مرحله دوم :  بستر سازی ایجاد دانش تربیتی و ذوق تربیتی  ( پرورش و تربیت دانشی و اخلاقی و عالَم سازی تربیتی )

گام اول : مطالعات عمومی

متناسب با هدف گفتمان سازی و فراهم آوری رویکرد تربیتی ، مطالعاتی را در سطح عمومی مدّ نظر قرار گرفته است .

این مطالعات عمومی که در چند فصل – انسان شناسانه ، روان شناسانه ، فلسفه تعلیم و تربیت ، اطلاعات تربیتی ، احادیث در حوزه تربیتی ، ساختاری ، فقه التربیه ، جامعه شناسانه و تمدنی  و….. – باید صورت پذیرد که در نهایت بستری در جهت ایجاد دانش و ذوق تربیتی باشد . با مطالعات عمومی که از حداقل ها تا حداکثرها است ، در راستای این است که بستر تخصص در حوزه ای خاص از حوزه های تربیت را فراهم سازد . ( اهداف مطالعات عمومی در جزوه در این رابطه پی گیری نمایید )

گام دوم : پژوهش عمومی

مرحله دوم که همگام با مرحله اول است هر چند در بعضی از دانش پژوهان ممکن است ، تأخر زمانی داشته باشد ، پژوهش می باشد . هر یک از دانش پژوهان متناسب با استعداد و علاقه و توانمندی های او ، موضوع پژوهشی را پیش می گیرند . ( اهداف پژوهش را در جزوه مربوطه پی گیری نمایید ) .

با مطالعات عمومی و پژوهش به دنبال شکل دادن کارشناسی در حوزه تربیت می باشیم . باید یک طلبه به طور عالمانه و فنی و با ملاحظه تمامی ساحت ها ، ناظر بر جریان های تربیتی باشد . شرط نظارت ، کارشناسی در حوزه تربیت است و شرط کارشناسی دو چیز است : ۱- دانش تربیتی که با مطالعه و پژوهش و گفتگو و تماشا گری  حاصل می شود ۲ – ذوق تربیتی که با رعایت حاصل می گردد .

و لازم به ذکر است که مطالعات عمومی و پژوهش بستر سازی جهت جریان سازی می باشد .

گام سوم : تشکیل جلسات متعدد

  • جلسات گفتگو
  • جلسات عمومی نشست
  • جلسات دیدار و بازدید و تماشاگری

 

مرحله سوم :  بستر سازی رویش ها و ریزش ها

مرحله چهارم : حرکت به سمت تخصص ( ایجاد بستر حرکت در مسیر تخصص در خور عالَم دینی  ( تشکیل گروه های علمی ) )

گام اول : هدایت تحصیلی متناسب با گزینش هدف در حوزه تربیتی

گام دوم : تشکیل گروه های علمی ( آموزشی – پژوهشی )  – اجرایی

گام سوم : تولید محصول متناسب با تخصص در راستای  اهداف مجموعه

گروه های علمی اجرایی ( نیمه اجرایی ):

گروه های علمی  :

  • گروه علمی کودک
  • گروه علمی نوجوان
  • گروه علمی جوان
  • گروه علمی مشاوره
  • گروه علمی روان شناسی
  • گروه علمی فلسفه تعلیم و تربیت
  • گروه علمی تفسیر تربیتی
  • گروه علمی رجال تربیتی
  • گروه علمی فلسفه کودک و تربیت عقلی
  • گروه علمی مطالعات تربیتی حوزوی
  • گروه علمی مطالعات تربیتی کانون های فرهنگی
  • گروه علمی مطالعات تربیت اجتماعی
  • گروه علمی اخلاق تربیتی
  • گروه علمی تربیت مربی
  • گروه علمی تربیت عبادی فردی – اجتماعی
  • گروه عملی نظام تربیت دینی
  • گروه علمی روش های تربیت
  • گروه علمی مبانی تربیت
  • گروه علمی ازدواج
  • گروه علمی خانواده
  • گروه علمی عرفان تربیتی
  • گروه علمی کلام تربیتی
  • گروه علمی انسان شناسی تربیتی
  • گروه علمی فلسفه تربیتی
  • گروه علمی فقه تربیتی
  • گروه علمی معرفت شناسی تربیتی
  • گروه علمی اصول فقه تربیتی
  • گروه علمی تربیت ادرای

اهداف و وظایف:

اهداف:

  • تربیتی
  1. تربیت اخلاقی و خودسازی اعضای گروه های علمی
  2. جریان بسترسازی کار تشکیلاتی برای تمام امور علمی، پژوهشی و تبلیغی
  3. بسترسازی برای شکل­گیری همدلی و هماهنگی در جهت ظهور حضرت بقیه­الله(عج)
  4. محوریت بسترسازی ظهور در فرآیندهای آموزشی، پژوهشی و تبلیغی
  5. پیشبرد در تحقق اهداف انقلاب اسلامی
  6. پررنگ کردن نقش تربیتی روحانیت در حوزه­های مختلف
  7. ممانعت از احساس سرخوردگی و پوچی در بین طلاب از طریق کار
  8. انگیزه­سازی بریا طلاب از طریق آشنایی آن­ها با کارهای تربیتی
  9. روان­سازی ورود طلاب به عرصه­های علمی در ضمن گروه­های علمی
  10. عمومیت بخشی به حضور طلاب در گروه­های علمی.
  • وظایف ذیل اهدف تربیتی:
  1. برنامه ریزی و فضا سازی اخلاقی برای اعضای مجموعه و گروه ها با دعوت از اساتید اخلاق و دیدار مستمر با علمای اخلاق
  • آموزشی:
  1. تهیه محتوای علمی با رویکرد تقریبی و اسلامی شدن علوم
  2. تدریس و پرورش مدرس مطابق با طرازهای اسلامی
  3. سیاست­گذاری آموزشی با حاکمیت انقلاب اسلامی و پسینه تمدن اسلامی
  4. بسترسازی تخصص برای اعضای گروه.
  5. بسترسازی برای شکل­گیری موسسه علمی پژوهشی فرهنگی.
  • وظایف ذیل اهداف آموزشی:
  1. تدوین متون آموزشی برای تدریس در دوره­های تحصیلی در موسسه علمی پژوهشی.
  2. تدوین متون آموزشی به منظور تدریس در دوره­ها و همایش­ها
  3. تدریس محتواهای مربوطه در دوره­های تحصیلی خود مجموعه
  4. تدریس محتواهای مربوطه در دوره­ها و همایش­های عمومی و تخصصی
  5. مهارت افزایی تدریسی اعضای گروه ها بر اساس سطوح مختلف مخاطبین با برگزاری دوره های مختلف
  6. برگزاری هفتگی جلسات بین اعضای گروه جهت فعالیت علمی مباحثه و … با محوریت موضوع اعلام شده
  7. برگزاری جلساتی با نخبگان رشته مربوط به گروه جهت تعامل و بالا بردن بنیه علمی گروه.
  8. برنامه ریزی آموزشی برای آن دسته از اعضای گروه علمی که وارد دانشگاه یا موسسات تخصصی رشته مربوطه نشده اند.
  9. برنامه ریزی آموزشی برای تقویت و تکمیل دروس ارائه شده در دانشگاه و موسسات تخصصی به وزان دروسی که در دانشگاه و موسسات مشغول به تحصیل آن هستند.
  10. برگزاری دوره های متناوب آموزشی برای اعضای گروه بر اساس نیاز سنجی با رصد موضوعات مطرح علمی موضوع مربوط به گروه.
  11. برگزاری دوره های فلسفه علم مربوط به هر گروه برای افراد جدیدی که جذب مجموعه تبیین می گردند.
  12. تربیت پژوهشگر در عرصه های مورد نیاز و مهارت افزایی پژوهشی در زمینه کتاب، درسنامه و مقاله نویسی.
  13. رصد نیازها، آسیب­ها و تحولات اجتماعی و برنامه­ریزی مناسب در برخورد با آن­ها از جهت علمی با رویکرد اسلامی و براساس آرمان­های انقلاب.
  14. مشاوره به معاونت آموزشی مجموعه تبیین در مورد کتب مناسب جهت سیر مطالعاتی عمومی در رشته تخصصی گروه.
  15. رصد اعضای مجموعه با توجه به بینش­ها گرایش­ها و توانش­های اعضا و استعدادیابی به منظور مشاوره دادن در امور تحصیلی و جذب آنان به رشته­های مرتبط با گروه و کسب تحصیلات مربوط به آن (لازمه این کار همکاری مستمر با بخش جذب مجموعه است.)
  16. ارائه، ساختار و سیر تربیتی برای مجموعه­های فرهنگی
  • پژوهشی:
  1. سیاست­گذاری پژوهشی
  2. شناسایی موارد مورد نیاز پژوهش
  3. تربیت پژوهشگر
  4. ایجاد نشریه معتبر علمی پژوهشی.
  • وظایف ذیل اهداف پژوهشی:
  1. زمان­بندی برای ارائه مقالات علمی پژوهشی توسط هر یک از اعضای گروه علمی یا کار گروهی پژوهشی که منجر به ارائه مقاله علمی پژوهشی شود.
  2. شناسایی نشریاتی برای چاپ مقالات و فراهم کردن بسترهای مناسب برای چاپ.
  3. تعریف پروژه­های پژوهشی برای اعضای گروه های علمی و دریافت پروژه­های پژوهشی از سازمان­های مربوطه.
  4. تالیف کتاب با توجه به زمان­­بندی براساس نیازهای رصد شده توسط اعضای گروه یا به صورت کار دسته جمعی.
  5. ارائه خروجی های پژوهش در قالب های نوین از قبیل چند رسانه ای و …
  6. تحلیل و بررسی وتایید انتشار پژوهش های صورت گرفته در کل مجموعه در گروه علمی مربوطه
  • برون داد اجتماعی:
  1. دانش افزایی در امور تربیتی.
  2. گفتمان و جریان سازی تربیت دینی در سطح جامعه.
  3. افزایش سطح کیفی تربیت های حاضر.
  4. استفاده از تمام ظرفیت­ مجموعه برای نفوذ تعامل و تاثیرگذاری در نهادهای تربیتی.
  • وظایف برون داد اجتماعی:
  1. برگزاری همایش­های تربیتی
  2. تدوین برنامه­های جامع تربیتی با رویکرد اسلامی و کاربردی جهت اجرا به خصوص برای مدارس و فعالان فرهنگی.
  3. تولید محصولات و محتوای مناسب جهت فعالیت در فضای مجازی از قبیل صوت، کلیپ، انیمیشن و … با همکاری گروه رسانه.
  4. تهیه کتابشناسی و سیر مطالعاتی بعد از ارائه هر پژوهش
  • شرایط ورود اعضا به گروه:
  • شرایط علمی:
  1. از نظر مدرک علمی حداقل سطح ۲ حوزه.
  2. برخورداری از قوت علمی کافی که طی مصاحبه­ای از دروس حوزوی و منابع رشته مربوطه به آن به عمل خواهد آمد.
  3. برخورداری از قابلیت­های علمی (توانایی استدلال منطقی و تدریس…)
  4. حق اولویت برای کسانی است که در رشته­های مربوطه به آن گروه دارای مدرک تخصصی حوزوی یا دانشگاهی هستند.
  • شرایط پژوهشی:
  1. تایید توان پژوهشی داوطلب توسط مسئول پژوهش
  2. احراز علاقه پژوهشی و روحیه حقیقت­جویی
  3. اولویت با داشتن مقاله یا تالیف به خصوص در زمینه رشته مربوطه به گروه می­باشد.
  4. اولویت با کسانی است که دوره­های پژوهشی نظیر مقاله نویسی و …. را گذرانده باشند.
  5. اولویت با کسانی است که یا مشغول به پایان­نامه یا مشغول به ارائه آن باشند.
  • شرایط عمومی:
  1. احراز شرایط اخلاقی.
  2. احراز برخورداری از روحیه جهادی.
  3. احراز کفویت تفکرات فرد با مجموعه اولویت داشتن این گونه فعالیت­ها برای وی.
  4. احراز روحیه تعاون و کار دسته جمعی.
  • نحوه گزینش:
  1. درخواست خود فرد برای عضویت در گروه.
  2. براساس رصد در بین اعضای مجموعه و استعدادیابی افراد
  3. براساس پیشنهاد شورای مرکزی
  • کیفیت و مسئول گزینش:

در دوره اول بررسی صلاحیت افراد برعهده شورای مرکزی بوده و بعد از تشکیل گروه و نوشتن اساسنامه مسئولیت جذب و احراز صلاحیت افراد به عهده خود گروه می­باشد. البته با تایید صلاحیت فرد مورد نظر توسط استاد منصوری.

  • ساختار گروه:

بعد از تشکیل جلسه مدیر گروه و دبیر گروه که وظیفه پیگیری مصوبات و امور آموزشی و پژوهشی گروه را دارد، از بین اعضا و با آرای خود آنان انتخاب می­شود. در هر گروه با تعیین رابط آموزش و پژوهش، نظارت بر امور پژوهشی و نحوه تعامل با آموزش و پژوهش مشخص می گردد.

مدیر گروه­های علمی موظف است فعالیت هر گروه را رصد نموده و گزارش ماهانه کارکرد گروه­ها را به شورای مرکزی ارائه نماید.

همین طور رسیدگی به صلاحیت افراد برای بقا در گروه به صلاحدید مدیر گروه­های علمی می­باشد.

خروج هر عضو از گروه با درخواست کتبی از مدیر همان گروه و با رای­گیری و موافقت اکثریت آراء پذیرفته می­شود و در صورت خروج هر فرد از گروه علمی، انتخاب و پذیرش عضو جدید به عهده اعضای گروه می­باشد.

اساس­نامه هر گروه باید به تصویب شورای مرکزی برسد.

در ضمن اساس­نامه زمان موظف هر یک از اعضا برای کار پژوهش و آموزش مشخص خواهد شد.

 

گروه های اجرایی

  • گروه اجرایی تربیت مربی
  • گروه اجرایی تربیت مشاور
  • گروه اجرایی تربیت اجتماعی

مرحله پنجم : ( ایجاد بستر حرکت در حوزه جریان سازی تشکیلاتی و همکاری تشکیلاتی در راستای جریان سازی ) + رهبری و مدیریت تشکیلاتی مبنی بر ایجاد جریان تربیتی و نظارت بر جریان تربیتی حاصل یافته و تشکیل گروه های اجرایی ( جریان سازی تشکیلاتی )

گام اول : جریان سازی به طور غیر سازمانی

گام دوم : جریان سازی به طور سازمانی

  • تأسیس مدارس ابتدایی
  • تأسیس مدارس دبیرستان
  • تأسیس دانشگاه
  • تأسیس حوزه
  • تأسیس کانون فرهنگی
  • تأسیس کانون مطالبه گر حقوق ( حمایت از مستضعف )
  • تأسیس مدیریت در تراز انقلاب و زمان منتظر ظهور
  • تأسیس مرکز تخصصی تربیت فلسفی
  • تأسیس مرکز تخصصی تربیت کلامی
  • تأسیس مرکز تخصصی  تربیت عرفانی
  • تأسیس مرکز تربیت مربی
  • تأسیس مرکز تربیت معلم
  • تأسیس مرکز اسلوب های کلی تربیت اجتماعی
  • تأسیس مرکز و موسسه تربیتی
  • تأسیس مرکز مشاوره
  • تأسیس مرکز تربیت مدیریت اداری
  • تأسیس گروه احیاء سنت های دینی ( غدیر ، احیاء شب های جمعه ، ولادت های حضرات معصومین علیهم السلام )

مرحله ششم : تبلیغ و تولید محصول

  • تولید کتاب
  • تولید رسانه های شنیداری

ارکان ووظایف اعضای شورای تربیت

وظایف مسؤل پژوهش

آئین نامه مجموعه پژوهشی تربیت

  • ارکان مجموعه پژوهش

الف ) هیئت شورای تربیت :

این شورا شامل اعضای اصلی این مجموعه یعنی افراد زیر می باشد :

  • رئیس کل مجموعه تربیت
  • مسئول مجموعه آموزش
  • مسئول مجموعه پژوهش
  • مسئول مجموعه رصد
  • مسئول مجموعه اجرایی و هماهنگی بخش های تربیت
  • مسئول مالی مجموعه تربیت

ب) مسئول مجموعه پژوهش  :

مسئول مجموعه پژوهش فرد اول مجموعه پژوهش است که از طرف رئیس مجموعه پژوهش به طور مستقیم نصب و عزل  می شود .

ج) شورای مجموعه پژوهش  :

شورای مجموعه پژوهش شامل افرادی است که در مسائل کلان و جزئی  و مهم پژوهش تصمیم گیری می کنند .

د) واحدهای پژوهشی

انواع واحدهای پژوهشی براساس ماموریت :

واحدهای پژوهشی براساس نوع ماموریت به ۲ دسته تقسیم می شوند:

عرضه محور: واحدهایی هستند که بنا بر ضرورتی خاص با ماموریت ویژه متناسب با اولویتهای توسعه علم و فناوری کشور تاسیس می شوند؛

تقاضا محور: واحدهای پژوهشی که به دو منظور تاسیس می شوند:

الف) به منظور انجام طرح های پژوهشی مورد نیاز کشور که “مؤسسه” با اعتبارات خود واحد پژوهشی را تاسیس و آن را از محل درآمدهای پژوهشی اداره می نماید؛

ب) به منظور نیازهای پژوهشی دستگاه های اجرایی، نهادها و مؤسسات عمومی یا غیردولتی، واحد پژوهشی به صورت مشارکتی از طریق تفاهم نامه یا قرارداد همکاری بین “مؤسسه” و متقاضی ایجاد می شود.

انواع واحدهای پژوهشی براساس ساختار :

واحدهای پژوهشی براساس ساختار به پنج نوع تقسیم می شوند که طبق ضوابط و مقررات جاری و مفاد این آیین نامه ایجاد می گردند:

  • ‏ گروه پژوهشی: کوچکترین واحد پژوهشی است که در زمینه تخصصی معین و مشخص ایجاد می شود؛
  • مرکز پژوهشی: دارای حداقل ۲ گروه پژوهشی مرتبط با ماموریت مرکز است؛
  • ‏ پژوهشکده: دارای حداقل ۳ گروه پژوهشی مرتبط با ماموریت پژوهشکده است؛
  • ‏ مؤسسه پژوهشی: دارای حداقل ۶ گروه پژوهشی یا ۲ پژوهشکده مرتبط با ماموریت مؤسسه است؛
  • پژوهشگاه دانشگاهی: دارای حداقل ۳ پژوهشکده با مجوز قطعی در حوزه های ماموریت دانشگاه است.

تبصره-‏ مؤسسه پژوهشی و پژوهشگاه دانشگاهی فقط در دانشگاه ها قابل تاسیس می باشد

ه) واحد  بایگانی :  مسئولیت های این واحد به شرح زیر است :

  • حفظ و نگهداری پژوهش ها و تحقیقات .
  • طبقه بندی موضوعات پژوهشی و نظم دهی به آنها .
  • درست کردن آرشیوی از موضوعات پژوهشی برای دسترسی آسان محققین به آنها .

و) واحد انتشارات : مسئولیت های این واحد به شرح زیر است :

  • تدوین و چاپ کتب عمومی و تخصصی با موضوعات مختلف پژوهشی.
  • تدوین و چاپ مقالات علمی پژوهشی .
  • تدوین و چاپ مجلات علمی پژوهشی .

ز) واحد کتابخانه : مسئولیت های این واحد به شرح زیر است :

  • تهیه و جمع آوری کتب مورد نیاز پژهشگران .
  • تنوع در موضوعات کتب علمی پژوهشی .
  • آسان کردن دسترسی پژهشگران به کتب مورده نیاز
  • امانت دادن کتب به پژهشگران و تحویل گرفتن آن .
  • رصد کردن بازار کتاب و تهیه کتب جدید و متناسب با موضوع پژوهشگران .

بخشهای مختلف در حوزه تربیت :

  • بخش کودک
  • بخش نوجوان
  • بخش جوان
  • بخش خانواده
  • مجموعه های فرهنگی (کانون ها ، بسیج و …)
  • مدیریت و استفاده از ظرفیت های اماکن مقدسه (مساجد و امام زاده ها و …)
  • تربیت علوم تخصصی (تربیت کلامی ، تربیت ادبی ، تربیت فلسفی ، تربیت عرفانی ، تربیت اصولی ، تربیت فقهی و…)
  • مشاغل (جایگاه کار ، تولید ، ثروت   و …)
  • دانشگاه و علوم اسلامی
  • تربیت معلم ومربی
  • مرکز مشاوره
  • رسانه وفضای مجازی
  • مجلات ، روزنامه ، فصل نامه و …

مهارتهایی که پژوهشگران در مسیر پژوهش و علوم تربیتی کسب خواهند کرد :

  • مشاور در علوم تربیتی و یک موضوع تخصصی
  • نویسنده در حوزه تربیت
  • ناظر اجرای موضوع تخصصی خود در مدارس
  • سخنران در حوزه تربیت

خروجی های پژوهش پژوهشگران :

  • کتاب تخصصی
  • کتاب عمومی
  • درسنامه کاربردی در مدارس
  • درسنامه تخصصی تربیت مربی

۲) وظایف هریک از ارکان مجموعه تربیت:

الف ) هیئت شورای تربیت :

ب) مسئول گروه پژوهش :

  • تشکیل شورای گروه پژوهش برای تصمیم گیری و تقسیم کار در امور کلی و جزئی پژوهش مجموعه
  • تایید یا عدم تایید صلاحیت اعضای شورای پژوهش
  • نظارت کلی بر نحوه کار اعضای شورای پژوهش و مسئولین واحدهای مختلف پژوهش
  • هماهنگی بین اعضای شورای پژوهش و مسئولین واحدهای مختلف پژوهش
  • ارایه گزارش عملکرد گروه پژوهش به هیئت شورای تربیت و رئیس مجموعه تربیت

ج) شورای گروه پژوهش  :

  • بررسی میزان پیشرفت پژوهش (محققان)
  • طبقه بندی موضوعات
  • ایجاد رغبت و انگیزه در پژوهشگران
  • تقویت رغبت و انگیزه در محققان
  • حل مشکلات روشی پژوهش و تحقیق برای محتویات
  • تشکیل پرونده پژوهشی
  • برنامه ریزی جهت ارائه پژوهش در جلسات عمومی
  • برگزاری جلسه با پژوهشگران
  • نظارت بر روند پیشرفت تحقیق بر اساس هدف گذاری مد نظر
  • تهیه جزوه ، کتاب و صوت ، جهت آموزش تحقیق و پژوهش
  • تهیه شیوه نامه در چارت پژوهش
  • ترتیب جلسات گفت و گو
  • تدوین برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت در حوزه پژوهش
  • تنظیم کتب و تهیه فهرست
  • تهیه کتب و متون صوتی و نوشتاری برای پژوهشگران در موضوع پژوهش
  • تایید و عدم تایید صلاحیت توان پژوهشگران در پیشبرد پژوهش
  • تشکیل گروه پژوهشی
  • تحلیل و بررسی محتوای پژوهش پژوهشگر
  • فرآهم سازی تنظیم تحقیق در راستای تحت افرادی همچون تایپ کردن
  • سنجش میزان تخصصی و اجتهادی و علمی بودن پژوهش
  • تهیه و استخراج درسنامه ی تخصصی جهت تربیت و آموزش معلم و مربی ودرسنامه های عموم مردم
  • تهیه دستور شیوه نامه و درسنامه
  • پیگیری مستمر ودائمی بدون فاصله با پژوهشگران
  • آماده سازی مستمر جهت مجله ونشریه
  • بستر سازی پژوهش های مناسب جهت چاپ
  • هماهنگ شدن با مدیر اجرایی و ناظر علمی و مسولین دیگر مجموعه
  • هماهنگ شدن با گروه رصد جهت رصد پژوهش هایی در حوزه تربیت
  • بستر سازی آزاد اندیشی در حوزه تربیت
  • هدفنمد سازی پژوهش های در راستای ارائه سیستمی ساختار و محتوای تربیت
  • تعیین زمان تقریبی ومتناسب با موضوع هر پژوهش ومطالبه پژوهش از پژوهشگر بر اساس آن محدوده زمانی .
  • تصویب طرحهای پژوهشی
  • جمع آ وری ، تنظیم و طبقه بندی پژوهش ها و اسناد و مقالات علمی .
  • کوشش در جلب توجه و همکاری با مراکز تحقیقاتی واجرایی مربوطه در داخل و خارج کشور

د) واحدهای پژوهشی :

ه) واحد  بایگانی :

و) واحد انتشارات :

ز) واحد کتابخانه :

  • اهداف گروه در حوزه آموزش و پژوهش برای اعضا مجموعه :
  • تخصص عالمانه و مجتهدانه در موضوع پژوهش
  • تخصص عالمانه و مجتهدانه در حوزه تربیت با تحقق آموزش (تحصیل) و پژوهش
  • شکل دهی ساختارمند حوزه های متعدد تربیت در بستر تربیت سلوکی
  • آماده سازی موضوع پژوهشی اعضا در قالب کتاب با قالب عالمانه و مجتهدانه
  • آماده سازی موضوع پژوهشی اعضا در قالب کتاب برای عموم مردم
  • آماده سازی موضوع پژوهشی اعضا در قالب کتاب به شکل درسنامه جهت تدریس در دوره آموزشی تربیت
  • آماده سازی موضوع پژوهشی اعضا در قالب کتاب به شکل درسنامه جهت تدریس برای مربیان مراکز آموزشی
  • تربیت استاد جهت تدریس در مؤسسه
  • اولویتهای گروه پژوهش و راهکارهای آن :

الف) ایجاد رغبت و انگیزه در پژوهشگران

ب ) تقویت رغبت و انگیزه در محققان

راهکارها :

  • ارائه موضوعات آماده در جلسات عمومی و خصوصی توسط صاحب موضوع
  • در اختیار گذاشتن موضوعات پژوهشی آماده به پژوهشگران
  • برگذاری جلسات و اردوهای همدلی
  • روشن سازی راه و هدف گروه
  • بیان فواید کار گروه در حوزه تربیت
  • بیان معایب عدم کار تربیت
  • بیان مزیت های منحصر به فرد گروه تربیت حاضر با دیگر گروهها (هماهنگی با مسئول رصد )
  • به نقد گذاشتن برخی موضوعات آماده در جلسات خصوصی بین محققان
  • به نقد گذاشتن روش و محتوای برخی گروههای تربیتی دیگر
  • دشمن شناسی در مسئله سوء تربیت و شناخت برنامه های دشمن بر ضد تربیت دینی
  • بیان اینکه کار متقن و اساسی تربیت فقط در حوزه و در بین طلاب قابل تحقق است
  • پرداخت هدیه و هزینه پژوهش به افراد محقق در حد توان مجموعه
  • گزارش روند و هر بخش مجموعه به محققان ، توسط مسئول آن بخش
  • برگزاری جلسات انس و معنویت مثل دعا ، روضه،زیارت و… برای تقویت معنویت جمعی
  • توجه مخاطب به میزان پیشرفتش برای تقویت انگیزه

ج ) پیگیری مستمر ودائمی بدون فاصله با پژوهشگران

راهکارها :

  • پیگیری پژوهش محققان حداقل ۱۵ روز یکبار
  • جدیت در پیگیری و مطالبه پژوهش (به دور از فضای رفاقت )
  • احترام و ادب در مطالبه کردن پژوهش
  • تعیین نماینده در اصفهان برای بررسی و پیگیری پژوهشهای محققان اصفهانی و گزارش نهایی به آن معاونت پژوهش

د ) بررسی میزان پیشرفت پژوهش محققان

راهکارها :

  • سنجش پیشرفت کمی در پژوهش با مقایسه بررسی جدید با بررسی قبل
  • سنجش پیشرفت کیفی با مقایسه بررسی جدید با بررسی قبل
  • سنجش پیشرفت کمی و کیفی با مقایسه بررسی جدید با ابتدای پژوهش
  • توجه دادن پژوهش گر به میزان پیشرفتش
  • گزارش میزان پیشرفت کمی و کیفی محققان به مدیر گروه استاد منصوری

ه ) تشکیل پرونده پژوهشی:

راهکارها :

  • تشکیل پرونده برای هر پژوهشگر ، جهت روند پژوهش محقق که شامل عناوین زیر است :
  • موضوع پژوهش :
  • تاریخ شروع موضوع :
  • تاریخ بررسی :
  • میزان صفحات پژوهش :
  • تعداد کتب امانت :
  • میزان کتب بررسی شده :
  • نقاط قوت :
  • نقاط ضعف :
  • موانع پژوهش :
  • سرعت پژوهش :
  • توضیحات :
  • در هر بار بررسی مطابق عناوینی که ذکر شد توضیحاتی در باره پژوهش محقق در پرونده ثبت خواهد شد که با بررسی های بعدی و قبلی مقایسه خواهد شد .

و ) حل مشکلات روشی پژوهش و تحقیق برای محتویات

راهکارها :

  • بیان نقصهای پژوهشی در موقع بررسی پژوهش
  • برگزاری جلسات خصوصی با محقق برای رفع نواقص پژوهشی
  • برگزاری جلسات عمومی با پژوهشگران و رفع مشکلات و موانع پژوهشی
  • در اختیار گذاشتن جزوه و صوت و کتاب برای آموزش پژوهش صحیح

ز ) نظارت بر روند پیشرفت تحقیق بر اساس هدف گزاری مد نظر

ح ) برنامه ریزی جهت ارائه پژوهش در جلسات عمومی

راهکارها :

  • ارائه پژوهش توسط یک محقق در جلسات عمومی تربیت
  • ارائه پژوهش توسط یک محقق در جلسات خصوص پژوهش و نقد وبررسی دیگر محققان بر آن موضوع .
  • چند روز قبل از جلسات ارائه پژوهش ،جزوه ای از آن تهیه شده ودر اختیار دیگر محققان قرار داده تا فرصت نقد و بررسی داشته و در جلسات عمومی به آن بپردازند

ط ) برگزاری جلسه با پژوهشگران

راهکارها :

  • برگزاری جلسات همدلی و تقویت انگیزه
  • برگزاری جلسات رفع اشکال و نواقص پژوهشی
  • برگزاری جلسات ارائه پژوهش توسط یک محقق

ظ ) تهیه جزوه ، کتاب و صوت ، جهت آموزش تحقیق و پژوهش

راهکارها :

  • تدوین جزوه آموزش پژوهش برای پژوهشگران
  • برگزاری کلاسهای آموزش پژوهش درصورت نیاز
  • تهیه عناوین فرضی برای به کارگیری در موضوعات پژوهش
  • بایستگی ها ی انحصاری پژوهش ها در مجموعه تربیت :
  • شکل دهی نظریه های رقیب
  • موجه کردن و مدلل کردن نظریه های رقیب
  • نقد و بررسی مجتهدانه نظریات و ادله
  • تنظیم روش های کاربردی و اجرایی و تحلیل و بررسی روش ها
  • تحلیل بررسی موضعات در بستر منابع دینی
  • ارتباط سنجی و مقایسه شناسی موضوع مورد پژوهش با سایر موضوعات قابل ارتباط
  • تحلیل و بررسی موضوع در انسجام و سیستم معرفتی و تربیتی اسلام
  • حاکمیت بخشی تربیت سلوکی در حوزه اندیشه (توحید ) و عمل (ایمان ) برساختار موضوع مورد پژوهش
  • تحلیل و بررسی تمام ابعاد موضوع مورد پژوهش با توجه به تمام ساحت ها
  • فحص و استقراء کامل کتب و نظریات و ادله و حتی شکل دهی نظریات و ادله فرضی
  • توجه به شاکله و ساختار وجودی انسان در تحلیل و بررسی نظریات و ادله

وظایف مسؤل رصد

  1. عضو گیری جهت تشکیل گروه رصد
  2. پیگیری و مطالبه أمور رصد از اعضاء گروه رصد
  3. رابط مجموعه با مراکز تربیتی و شخصیت های صاحب اندیشه تربیتی
  4. رابط گروه رصد با واحدهای دیگر مجموعه
  5. شناسایی و جذب طلاب به عنوان مربی مجموعه

وظایف  گروه رصد

در ارتباط با مقالات و مجلات ( فصلنامه ها )و…

  1. شناسایی مقالات و مجلات ( فصلنامه ها )و…
  2. خرید و تهیه نمودن آنها جهت آرشیو
  3. ارایه آرشیو به پژوهشگران و مربیان و دانش پژوهان

اشخاص صاحب فکر و اندیشه در حوزه تربیت

  1. شناسایی اشخاص صاحب فکر و اندیشه در حوزه تربیت
  2. خرید و تهیه کتاب و مقالات و سخنرانی های آنها
  3. ارایه محتواها به واحد پژوهش جهت تحلیل و بررسی و استخراج مبانی اندیشه ایشان

مراکز تربیتی( آموزشی ، پژوهشی )

  1. شناسایی مراکز تربیتی( آموزشی ، پژوهشی )
  2. رصدموضوعات پژوهشی مطرح در مراکز آموزشی و پژوهشی
  3. رصد محصولات صوتی و نرم افزاری تربیتی
  4. رصد کیفیت آموزش در مراکز
  5. آسیب شناسی مراکز آموزشی و پژوهشی
  6. رصد مراکز دارای اندیشه های انحرافی درحوزه تربیت

الگوهای تربیتی در کشور و جهان

  1. شناسایی الگوها تربیتی
  2. آسیب شناسی الگوهای تربیتی

مراکز تربیت مربی

  1. رصد همایش ها و دوره های آموزشی جهت شرکت دادن اعضاء
  2. رصد محصولات مکتوب و تصویری در تربیت مربی

نتایج جمع آوری شده و محصولات رصد

  1. ارایه موضوعات پژوهشی مراکز به قسمت پژوهش
  2. تبدیل نتایج رصد به جزوه مکتوب و مصور جهت استفاده پژوهشگران
  3. ارایه نتایج حاصل از رصد به واحدهای دیگر مجموعه
  4. ایجاد آرشیو ازتمامی مراکز پژوهشی و آموزشی
  5. هماهنگی برگزاری جلسات سخنرانی صاحبان فکر و اندیشه و هم اندیشی با مراکز تربیتی

کتب قصه و داستان و غیره که مربوط به کودک و نوجوان و جوان

  1. شناسایی و خرید کتب داستان و غیره که در حوزه تربیت کودک و نوجوان و جوان باشد
  2. ارایه نمونه های کاربردی در موضوعات در دست پژوهش

وظایف مسؤل آموزش

  1. پی گیری مطالعه کتب عمومی از پژوهشگران و مدیران
  2. پی گیری در پیشرفت در درس های صوتی به نحو همگانی
  3. تشخیص صلاحیت اعضاء و پژوهشگران جهت ادامه همکاری
  4. تنظیم برنامه جهت برقراری دوره های آموزشی
  5. تنظیم موضوعات جهت برقراری دوره های آموزشی
  6. هماهنگی با اساتید جهت شرکت در دوره های آموزشی
  7. تدوین برنامه های کوتاه و بلند مدت
  8. اولویت بندی در برگزاری دوره های آموزشی
  9. انگیزه سازی در اعضای مجموعه جهت آموزش مناسب
  10. مراوده با اعضاء مجموعه جهت حل مشکل
  11. پیگیری و بررسی فیش برداری پژوهشگران
  12. هماهنگی با گروه پژوهش و رصد جهت استفاده از محصولات
  13. طبقه بندی کتب و موضوعات جهت مطالعه عمومی پژوهشگران
  14. هدفمندسازی آموزش در راستای ارائه سیستمی ساختار و محتویات تربیت
  15. تدوین درسنامه های تخصصی و عمومی
  16. تشکیل پرونده آموزش جهت پیشرفت محسوس در امور
  17. نظارت در روند مطالعه و فیش برداری و پیش برد آموزش های غیر حضوری و ترک های صوتی
  18. ترتیب جلسات گفتگو
  19. تدوین برنامه آموزشی جهت عموم، طلاب و دانشجویان
  20. تعامل با گروه های آموزشی مراکز دانشگاهی
  21. تشکیل گروه های مباحثاتی و نظارت بر آنها
  22. ترتیب جلسات نقد کتاب
  23. ترتیب جلسات آزاد اندیشی
  24. تحقیق و پژوهش